Вся правда про Закон 2194. Допис другий
Аналіз нещодавно прийнятого та заблокованого закопроєкту № 2194 «Про внесення змін до Земельного кодексу України»
Які саме зміни у земельному кодексі було ухвалено, ми розглядали попередньо. Зараз обговоримо мінуси цього законопроєкту.
По-перше, зміна цільового призначення відбувається за ініціативою власника. Цим рішенням може бути повністю знівельовано статтю 23 Земельного кодексу України про пріоритетність використання землі сільгосппризначення. А враховуючи той факт, що був ухвалений закон №2280, це означає, що сільська рада за ініціативою власника буде сама вирішувати, чи це буде сільгоспземля, чи це буде земля несільськогосподарського призначення. А з цього витікає, що землі несільгосппризначення дуже легко можна передати у власність іноземцям і особам без громадянства.
Далі. Фізичні особи, які сьогодні можуть вносити зміни в земельний кадастр, – це сертифіковані фахівці, які будуть займатися технічною документацією. Але запитайте Міністерство юстиції, скільки вони розглядають скарг і скільки вони виправляють різних помилок сьогодні, і що буде, коли до цього процесу залучать людей без підготовки.
Також законопроєктом повністю нівелюються ті обмеження, які були ухвалені – у 10 тис. га. Є новела в цьому законі про полегшену передачу землі, в тому числі іноземним компаніям та іноземним юрособам. А де ж обмеження, які обіцяли в 10 тис. га? Ці обмеження нівелюються під час передачі у користування.
Наступним буде – переважне право. Переважне право – це фікція, адже немає переважного права для фермера, для ОТГ. В цьому випадку переважне право – це виключно гроші. І повірте, коли фермери будуть втрачати гектари землі у себе в користуванні і будуть шукати справедливості, всі зможуть побачити, як працює переважне право.
Суть законопроєкту № 2194 полягає в тому, що землями ОТГ за межами населених пунктів будуть розпоряджатися органи місцевого самоврядування, а не органи обласного відомства Держгеокадастру, як було досі.
В Україні з 1 липня немає мораторію на продаж земель особистих селянських господарств. Ці землі можна спокійно купувати та продавати. На ринку з'явиться чимало людей, що будуть мати землі під ОСГ, які в принципі їм не потрібні. Це будуть не тільки учасники бойових дій, а й пересічні громадяни, яким раніше відмовляли у отриманні таких земель. Після того, як компетенції будуть передані органам місцевого самоврядування, є велика ймовірність, що багато заявок буде задоволено, і ці всі люди вийдуть на ринок купівлі/продажу земель.
Звичайно, що першочерговими покупцями таких земель стануть зацікавлені особи, які підігрівають процес розподілу державних земель, фермери, компанії та холдинги, які обробляють землю державної форми власності і їм цікава не тільки звичайна оренда, а й придбання землі у власність.
Прогнозовано це буде своєрідне тренування перед запуском ринку землі, коли на ринок вийде чимало земельних лотів. Ми побачимо, як у нас працюють ринкові умови. Звичайно, що тут зіграє свою роль відсутність переважних прав покупця. Тобто, якщо ділянка не в оренді, переважних прав не буде ні в кого, а будуть виключно ринкові умови між фермерами.
На що потрібно звернути увагу:
1. (Не) повернення земель за межами населених пунктів до віддання місцевих громад;
2. Посилення прав орендарів приватних сільськогосподарських земель та обмежені права власників навіть після скасування мораторію;
3. Скасування обовязкової агрохімічної паспортизації;
4. Спрощений порядок перенесення грунтового покриву;
5. Публічність землевпорядної документації та інформації про відведення земельних ділянок;
Цей закон небезпечний тим, що скасовує ті запобіжники проти дерибану землі.
У питаннях розпорядження землями громад за межами населених пунктів існує чимало проблем. Законопроєкт № 2194 відкриває перед громадами можливість самостійно планувати розвиток власних територій в межах та за межами населених пунктів в інтересах і за участю місцевого бізнесу та населення......
В наш час аграрна галузь переживає часи тербулентності, тому зараз вкрай важливо бути на крок попереду зовнішніх загроз, а для того потрібно відстежувати зовнішні ризики, перевіряти надійність партнерів та захистити свої об’єкти нерухомості від рейдерських захоплень.